Anti oxidanten.
Er wordt veel over geschreven, maar wat is het nu, wat is overdreven en wat zijn verkoopverhalen?

Allereerst, waar gaat het over?
Een anti oxidant doet me denken dat er ook een oxidant is, toch?
Oxidant, oxideren, roesten. Hoe linken we dat aan ons lichaam? Oxidatie vindt plaats als ergens zuurstof bij komt. Wanneer een stukje appel wordt blootgesteld aan zuurstof wordt het bruin. In ons lichaam is zuurstof de basis, dus…..
Oxideren heeft een negatief effect en versnelt onder andere het verouderingsproces van onze cellen
Liever geen oxidatie, verroesting dus en dit tegen gaan met anti oxidatie. Klinkt logisch als je het mij vraagt.

Anti oxidanten
Anti oxidanten verminderen dus als het ware het roesten van ons lichaam. Ze zijn dus geen bijzaak maar noodzakelijke ingrediënten voor onze stofwisseling. Nodig om onze stofwisseling te ondersteunen in het beperken van oxidatie door sneller radicale afvalstoffen te kunnen verwijderen.
Anti oxidanten gaan het oxidatie proces tegen en voorkomen dus dat er afvalstoffen, vrije radicalen vrijkomen.

Hoezo ‘vrije radicalen’?
Vrije radicalen zijn moleculen die vrijkomen in het oxidatieproces. Ze zijn zonder binding met andere moleculen van ons lichaam. Omdat ze bindingsvrij zijn kunnen ze zich overal aan vast grijpen, bij aan haken. Hiermee kunnen ze de andere cellen kwaad doen, vernietigen. Het zijn deze vrije radicalen die een negatief effect hebben op onze cellen, op ons lichaam. Het zijn  ‘bad guys’.  Wanneer we ze niet afvoeren uit ons lichaam slopen hebben ze een vernietiged effect tot in de kern van onze cellen.

Waarom extra?
Ons lichaam is continu bezig met allerlei processen. Bij elk proces is zuurstof aanwezig en vindt oxidatie plaats en ontstaan vrije radicalen. Vrijwel overal en continu dus.
Ons lichaam produceert zelf wel anti oxidanten, maar onvoldoende om hiermee alle vrije radicalen af te kunnen voeren. Het is onvoldoende om het alleen en zelf doen. Het heeft hulp nodig in de vorm van aanvulling uit voedsel.

Voeding en anti oxidanten?
Vitamine C, vers groente en fruit
Vitamine E, noten, plantaardige olie en tarwe en granen
Mineraal Selenium, graan, vlees, gevogelte en vis
Mineraal Zink, vlees, peulen, zuivel, noten en granen
Beta caroteen, ook wel pro-vitamine A genoemd, oranje, gele en heel donkergroene groenten

Voor een breder overzicht van voeding en anti oxidanten klik hier: In welke voeding vinden we anti oxidanten

Voeding alleen genoeg?
Juist in tijden van drukte en stress letten we minder goed op onze voeding is mijn ervaring. Wanneer je het druk hebt of stress ervaart kan extra ondersteuning zinvol zijn voor je lichaam. Helpen in de strijd tegen vrije radicalen door onze voeding aan te vullen met extra toevoegingen, ook wel suppletie genoemd, waar ‘voedingssupplement’ van is afgeleid.

Van deze supplementen is het belangrijk dat ze van kwaliteit zijn en dat ze voldoende van de aanvullende mineralen en vitaminen bevatten, anders is het zonde van je uitgave vind ik. Kijk daarom goed op de etiketten wat erin zit. Let erop dat je een aanvulling koopt in plaats van een opvulling.

Een goed supplement is Forever Pomesteen, een rijke anti oxidanten drank van o.a. granaatappel en mangosteen, waarvan 30 ml. Per dag voldoende is en waarvan je al op korte termijn de effecten kunt merken. Forever Pomesteen Power bestaat uit het sap van: granaatappel, peer, mangosteen (Garcinia mangostana L.), framboos, bramen en druiven extract. De pomesteen is verkrijgbaar via onze webshop.