Afslanken zonder jojo-effect

Na jaren bezig te zijn geweest met wel-niet, wel-niet, wel-niet afvallen besloot ik dit jaar eens een nieuwe manier van gewichtsondersteuning uit te proberen en met resultaat kan ik je zeggen, e.  IkIk draag inmiddels heel wat minder kilo’s met mij mee.

Vanuit persoonlijke ervaringen met vermoeidheid (CVS) en de relatie tot gewicht en voeding besloot ik me hierin meer te verdiepen afgelopen jaar. Ik kan nu andere menen begeleididen in hun gewichtsondersteuning en ze ook vanuit dit traject helpen naar meer energie en vitaliteit.

Het programma dat ik volgde om af te vallen is opgebouwd uit twee stappen, een 9-daagse reinigingskuur die wordt gevolgd door een gewichtsbeheersingsprogramma van langere duur. Het programma is dusdanig opgesteld dat u na het volgen, een gezonde levensstijl en een gezond eetpatroon heeft ontwikkeld. Het gewichtsprogramma leert u leven zonder jojo-effecten, ongezond eten en andere misvattingen over uw voeding en uw conditie.

Stap 1 – Reinigen & Detoxen

Stap 1 duurt 9 dagen en helpt u alle onnatuurlijke stoffen uit uw lichaam te verwijderen, zodat u uw gezondheid en uw figuur kunt verbeteren.

Stap 2 – Gewichtsondersteuning

Met het gewichtsondersteuningspakket gaat u verder met het reinigen van uw lichaam terwijl tegelijkertijd opgeslagen vetcellen worden verbrand. U leert hoe u het door u gewenste gewicht kunt bereiken en behouden. Als u dit programma goed volgt, ontwikkelt u de juiste gewoontes voor het behoud van uw gewicht en een goede gezondheid.

Stap 3 – Gewichtsbeheersing

Het gewichtsbeheersingspakket is de volgende stap die u zet om op gewicht te blijven en dat u helpt bij een gezonde levensstijl voor de rest van uw leven.

Er is geen snelle manier om uw leven lang op gewicht te blijven daarom heeft Forever het Fprogramma samengesteld om u daarbij te helpen. Het meest fundamentele doel van dit programma is u te laten zien dat u uw gewicht kúnt beheersen… door eenvoudigweg te minderen, en een beeld te krijgen voor de juiste hoeveelheden. U zult leren wat het verschil tussen goede en slechte vetten is. U krijgt meer kennis over uw verbranding, en, het meest belangrijk, u leert hoe u naar uw lichaam kunt luisteren.

Het programma is eenvoudig te volgen en helpt u op een rustige en gezonde manier gewicht te verliezen. Volg het programma totdat u uw gewenste gewicht heeft bereikt.

Het programma is gebaseerd op een voedingsplan van 1500 calorieën. Omdat de individuele calorie-behoefte varieert, moet u eerst uw BMR (basal metabolic rate, ofwel basaal metabolisme in rus, zodat u het plan kunt aanpassen aan uw persoonlijke behoefte.

Uw BMR is de caloriebehoefte van uw lichaam, en geeft het minimale aantal calorieën aan dat uw lichaam iedere dag nodig heeft om in rust normaal te functioneren (voor hartslag, ademen, bloeddoorstroming).  De enige manier waarop men gewicht verliest, is door meer calorieën te verbranden dan men binnenkrijgt. Als u eenmaal inzicht heeft in de caloriebehoefte van uw eigen lichaam, bent u alweer een stap dichterbij het bereiken van uw streefgewicht. Wanneer u afvalt, moet u na iedere 2 kilo gewichtsverlies opnieuw uw BMR berekenen, en de dagelijkse calorie-inname aanpassen.

Het voedingsplan is opgezet rond een aantal mini-maaltijden die gedurende de dag genuttigd moeten worden; we raden aan om iedere 3 uur te eten.

Door vaker kleine hoeveelheden te eten went het lichaam aan kleinere porties, u voelt zich sneller verzadigd en uw energie niveau blijft de hele dag stabiel.

Stap 4 – Programma voor blijvend gewichtsverlies

U hebt uw gewenste gewicht bereikt, nu moet u op gewicht blijven!

Allereerst moet u uw BMR berekenen, want dit is veranderd sinds u begon met het afvalprogramma. Dit cijfer kunt u eenvoudig vermenigvuldigen met uw huidige bewegingsniveau – dit is dan uw AMR. En dit geeft u dan het aantal dagelijkse calorieën dat u idealiter moet consumeren om op uw huidige gewicht te blijven. De eenvoudigste manier om op gewicht te blijven is calorieën aan uw maaltijden toevoegen. (Om uw huidige gewicht te behouden, moet u proberen niet meer dan 100 calorieën af te wijken van uw AMR Active Metabolic Rate = het aantal calorieën dat u verbrandt in een dag. De definitie van uw AMR is uw BMR plus het aantal calorieën dat u nodig heeft voor basisbeweging en andere activiteiten. Omdat uw AMR meeverandert met uw activiteit, zal deze hoger zijn als u meer beweegt).

Bijvoorbeeld, als u in het afvalprogramma 1500 calorieën at, en uw nieuwe AMR is 2400 calorieën, dan heeft u 900 extra calorieën per dag nodig om op hetzelfde gewicht te blijven.*dit voorbeeld is gebaseerd op een 2400 calorieën dieet voor een vrouw die matig beweegt.

U volgt hierbij eenzelfde plan als hiervoor, maar u zou kunnen overwegen om uw dagmenu aan te passen met ideeën voor uw maaltijden en tussendoortjes.

Lees mijn persoonlijke ervaringen in mijn eerdere blog:
https://www.innerdreams.nl/2012/12/ook-kilos-en-centimeters-worden-minder/