Tips van ervaren mensen voor een lang, gezond en gelukkig leven. Want mijn nieuwsgierigheid en onderzoek leverde concrete tips op die voor iedereen effect kunnen hebben op hun vitaliteit en de kans op een lang, gezond en gelukkig leven vergroten!

Wat zijn er wereldwijd veel mensen gezond en vitaal oud geworden zeg, geweldig! Nieuwsgierig keek ik verder en verder. Mensen die ouder dan 110 en zelfs 115 jaar geworden zijn, met als record 122 jaar en 164 dagen voor de Franse Jeanne Calment.

Ik haal er 3 namen uit:
Teresa Hsu (113 jaar): Het sprak me aan hoe ze het belang van zichzelf in de samenleving benadrukte.
Jiroemon Kimura (115 jaar): na zijn pensioen bleef hij aan het werk op de boerderij van zoon tot zijn 90e jaar. Daarna deed hij het wat rustiger aan.
Jeanne Calment (122 jaar):  Op haar 80e ging ze nog een nieuwe sport leren, schermen. En tot haar laatste jaren bleef ze zelfstandig, nam verantwoordelijkheden op zich waar ze kon en actief zolang haar lichaam het toeliet.

Dit zijn de overeenkomsten:
Blijvend actieve inspanningen leveren, afgestemd op je mogelijkheden
– Een positieve en optimistische kijk op het leven
– Je nooit te oud voelen om te leren
– Inspanning afwisselen met ontspanning. Neem op tijd rust of mediteer
Frisse lucht en samen bewegen– Bewegen als dagelijks onderdeel van de dag
– Houden hun aandacht bij wie ze zijn en wat ze willen
– Hechten waarde aan relaties, sociaal samenzijn
– Hebben gezonde voedingspatronen
– Doelen blijven stellen en zingeving ervaren
– Lachen, zingen en maken plezier

Klinkt simel!
Maar het is makkelijker gezegd dan gedaan….

Bijvoorbeeld ‘doelen stellen’, dat lukt je wellicht nog wel, maar hier ook zingeving bij ervaren?! Hoe doe je dat? Het klopt dat wanneer je ‘zingeving’ ervaart dit overeenkomt met plezier ervaren, wat onze gezondheid ten goede komt. Misschien is het voor sommige van ons zelfs wel meer als plezier en kan het ook een gevoel van vreugde of vrede geven. Dit voelen we niet constant en past niet in elk moment van de dag.
Maar we weten wel dat dingen doen waar we zelf het nut niet van inzien en voor ons enigszins doelloos zijn, ons geen voldoening geven en veel meer energie kosten dan de zaken waar we wel het nut van inzien en of die zelfs een doel of een onderdeel van ons doel zijn.
Het helpt om je agenda erbij te pakken en te kijken naar wat jij op je agenda hebt staan. Kijk eens wat er staat en wat hiervan daadwerkelijk doelen van jezelf zijn. Stel jezelf vervolgens per taak de vraag wat hiervan voor jou belangrijk is. Is het een doel van jou ze op je agenda te houden?  Hebben ze zin voor jou?
Ik kan me voorstellen dat je taken, doelen op je agenda hebt staan waar je eerder moe dan blij van wordt. Schrap wat je kan schrappen en kijk van de resterende taken en doelen hoe je deze op zo’n manier kunt invullen dat ze voor jou zin hebben en je ze met een lach uit kunt voeren! Je zult merken dat je hierdoor steeds meer en steeds vaker bezig zult zijn met wat voor jou belangrijk is (in plaats van wat anderen vinden dat voor jou belangrijk is), je je werk meer en meer met een lach kunt doen en dat het je energie en je vitaliteit ten goede gaat komen!

Houd je focus op wat er voor jou toe doet en leef een lang, gezond en gelukkig leven… gezond ouder worden

Voor meer informatie over deze mensen:
Teresa Hsu (113)
http://youtu.be/VAv9_IefGxM
http://en.wikipedia.org/wiki/Teresa_hsu
Jiroemon Kimura (115)
http://www.bloomberg.com/news/2012-12-28/japanese-115-year-old-becomes-oldest-man-in-recorded-history.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jiroemon_Kimura
Jeanne Calment (122)
http://www.youtube.com/watch?v=cB_yIlnaryg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jeanne-Louise_Calment