Een aantal weken geleden schreef ik dat wij samen een blog gingen schrijven, dat ik aan de slag zou gaan met jouw vragen. Dat mijn blogs aansluiten bij wat er bij jou leeft. Een van de vragen die op dit blog artikel kwamen was wat ik onder vitaliteit versta en of ik hiervoor makkelijke tips heb die voor en door iedereen te gebruiken zijn.

Vitaliteit staat voor mij gelijk aan levensenergie en veerkrachtigheid.
(meer hierover vind je ook bij de visie van Inner Dreams )

Ik vind het een mooie vraag en ben eens gaan onderzoeken hoe ik dat gemakkelijk en duidelijk voor jullie kan verwoorden. Hieronder het resultaat van 7 succesvolle tips waardoor voor iedereen een vitaal leven mogelijk kan zijn:

1.       Weet wat je eetvoedingslabel
Vitale mensen eten bewust. Natuurlijk kan een keertje gek en uitbundig doen best, maar doe het bewust en geniet ervan als je het doet. Eet de rest van de dagen waar je lichaam om vraagt. Weet wat je eet, wanneer je het eet en hoe je het met elkaar combineert.

2.       Zorg voor een actief leven
– ben en blijf actief met je lijf, maar doe het met beleid. Plotsklaps een marathon lopen kan net zoveel fout doen met je lijf als plotsklaps niets meer doen
– houd je hersenen actief en blijf leren, dit houdt je jong van geest!

3.        ‘Take a break!’
take a breakWanneer je vitaliteit in je leven wilt, zorg je voor voldoende rust. Fysieke rust en mentale rust. E Fysieke rust kun je vinden in een manier waarop je lichaam zich kan ontspannen. Werkelijk je spieren zich kunnen ontspannen, bijvoorbeeld in een sauna, door een massage of een lekker bad. Mentale rust is iets waar velen van ons op het moment vaak naar verlangen in ons drukke leven. Dit kun je krijgen door eens iets anders te doen, afleiding te vinden van wat jou in je hoofd bezig houdt. Maar ook door ademhalingsoefeningen. Bijvoorbeeld zoals ik eerder in de blog “in 3 stappen rust in je hoofd” een makkelijke ademhalingsoefening voor de  hartcoherentie beschreven heb.

4.          Doe en denk positief
Het is bewezen dat mensen die zich veel bezig houden met negatieve gedachten en/of angsten fysiek en mentaal minder fit zijn. Ze ervaren veel vaker een spanning en voelen zich hierdoor logischerwijze sneller moe.  Dingen doen  ‘omdat ze moeten’ of ‘omdat ze horen’ zijn niet de meest positieve dingen om te doen voor jouzelf. Ga meer doen vanuit plezier, dat geeft jou en je omgeving meer energie.

5.          Geef je relaties aandacht
Vitale mensen hebben oog voor hun omgeving en voor hun relaties. Ze delen graag wat ze weten, hebben en meemaken en vinden het ook fijn als er met hen gedeeld wordt. Het hebben van goede contacten, relaties is bevorderend voor je vitaliteit. Elkaar helpen, samenzijn en delen.

6.           Ken je doelyoung-woman-boxing-gloves-workout-29628139
Het is belangrijk te weten waarvoor je opstaat. Daarnaast is het goed voor je vitaliteit als je bewust bent dat je leeft om te leven en niet om te werken. Natuurlijk mag je werken en je werk leuk vinden, maar weet dan waarvoor je dit doet. Wat het doel is wat je met je werk wilt realiseren. En nee, dat is niet alleen geld hebben en dat leg ik met punt 7 uit

7.           Ken je geldsituatie
Gaat geld dan samen met vitaliteit? Ja, want geld kan een reden zijn om zorgen te hebben en zorgen hebben draagt niet bij aan vitaliteit. Zorg dat je je inkomsten en uitgaven kent, zodat je er (meer) rust in kunt hebben. Ken je cijfers, heb je spaarpotjes (zelfs als je maar € 1,00 per week kan sparen).  Stel doelen voor je geld.
En over doelen gesproken en om op punt 6 terug te komen, ik geloof niet dat we alleen werken voor het geld, maar dat we werken voor wat we met het geld kunnen doen. En dat is waar we het voor doen en waar we doelen voor stellen. Weten waarvoor we het doen houdt ons op de been en geeft ons energie. Daarom is doelen stellen zo belangrijk. Het bepaalt onze richting en onze snelheid