Netwerken: het leggen en onderhouden van contacten. Als zelfstandig professional is het belangrijk de juiste mensen te kennen, want daarmee kom jij /komen jullie vooruit in business.

Ik hoor vaak (en weet het ook nog al te goed uit eigen ervaring) dat mensen het spannend vinden anderen aan te spreken, zodra! er een mogelijke verwachting aan verbonden zit. Bijvoorbeeld dat je gezien of gehoord wordt, vragen krijgt, mogelijk een opdracht toebedeeld krijgt, noem maar op. Vreemd toch, want dat is waarvoor je er in eerste instantie aan begonnen bent, toch?

Wat ik ontdekte is dat het met onzekerheid te maken heeft:  Onzekerheid over de eigen mogelijkheden, kwaliteiten en capaciteiten.
Duidelijkheid over wat jij te bieden hebt, zorgt er dus voor dat je beter kan netwerken. Maar het heeft ook te maken met onvoldoende voorbereiding: Onduidelijkheid over de waarde die jij met jouw mogelijkheden, kwaliteiten en capaciteiten voor de ander kunt hebben. Zeker bij vrouwen lijkt dit veelvuldig voor te komen…. Ze weten zelf onvoldoende wat ze in zich hebben en zijn soms zelfs verbaasd als de ander wel in hen ziet wat zij zelf niet zien!

Om beter te netwerken en met jouw kwaliteiten en mogelijkheden bij de ander aan te kunnen sluiten raad ik je een “elevator pitch” aan. Een korte introductie van jezelf van 30-60 seconden. Neem eens pen en papier en schrijf op hoe jij jezelf voorstelt met een vaste kernboodschap die je in elk verhaal, bij elk persoon kunt gebruiken. (hoe het per persoon aangepast kan worden bekijken we dadelijk).je weet nooit hoeveel erin zit

Schrijf je kernboodschap uit en leer deze uit je hoofd. Het hielp mij enorm om deze kern helder te hebben, uit mijn hoofd geleerd te hebben en ook nog eens met vriendinnen en collega’s geoefend te hebben.

Voeg er een persoonlijke introductie aan toe
die interesse bij de ander opwekt door het een beetje Doe dit op een manier die bij jou past en waarmee je de ander nieuwsgierig maakt.

Aan de slag…..
Pak nu eerst pen en papier voordat je verder leest en schrijf een korte introductie van jezelf. Schrijf wie jij bent en wat jij doet. Voeg er aan toe hoe jijzelf en anderen dit ervaren hebben als  persoonlijke noot van jouw verhaal.

Check dan je verhaal aan de hand van de volgende 9 c’s

Schrijf je elevator pitch uit met de volgende 9 tips
1. Concise : gebruik zo min mogelijk woorden
2. Clear : ben duidelijk, gebruik geen jargon
3. Compelling : leg uit dat jouw dienst/product het probleem van de ander oplost
4. Credible : je verhaal moet geloofwaardig zijn
5. Conceptual : zonder details, met kernboodschap -> het concept
6. Concret : wees specifiek, concreet tastbaar, de ander moet er direct een beeld bij hebben
7. Customized : op de belevingswereld van de ander aansluiten, maak het persoonlijk voor je gesprekspartner
8. Consistent : je kernboodschap is altijd en overal hetzelfde
9. Conversational : je verhaal moet oprecht, levendig en gemeend zijn, als een basis fungeren voor een langdurig contact

Uitgeschreven? Geklokt? Voor de spiegel geoefend? Met je partner, vriendin, collega of kinderen geoefend?
Dan kan het niet anders dat het voor jou steeds leuker en makkelijker wordt om te netwerken!

Je zult merken dat mensen het fijn vinden om naar verhalen te luisteren, juist naar jouw verhaal, omdat jij weet hoe je het af kunt stemmen op de belevingswereld beautiful-happy-smiling-woman-brown-hairs-29637976van de ander. Hierdoor zul je zijn/haar aandacht langer vast kunnen houden. Door het probleem van je gesprekspartner te verbinden met de oplossing die jij hiervoor hebt met jouw dienst of product vanuit jouw persoonlijke verhaal, vanuit je hart zul je merken dat je anderen raakt, inspireert en netwerken een koud kunstje voor je wordt!

Veel plezier en ik kijk ernaar uit je te ontmoeten met jouw elevator pitch!