In de tijd dat ik zelf met vermoeidheidsklachten kampte kreeg ik veel tips. Uiteindelijk zijn onderstaande 10 tips uiteindelijk voor mij succesvol gebleken en zijn ze inmiddels opgenomen in mijn dagprogramma. Wanneer je al eens bij mij geweest bent, kun je ze  herkennen. young-woman-boxing-gloves-workout-29628139

10 tips voor een vitaal leven:
1. Beweeg, sport
2. Heb een positieve en optimistische kijk op het leven
3. Sta open om te leren en wees er nieuwsgierig naar
4. Mediteer
5. Lach en zing
6. Onderzoek en ontwikkel jezelf
7. Omring je met positieve relaties
8. Eet en drink gezond
9. Heb focus op waar je naar toe wilt en doe het met plezier
10. Zorg voor frisse lucht

375072_10151388588151980_1653880095_nIk heb veel van mijn zelf onderzoek en ontwikkelingen (tip 6) gedaan met en vanuit NLP. Een van de mensen die hierin meester is, is de Amerikaan Robert Dilts. Hij heeft onderzoek gedaan naar wat mensen hebben die gezond oud zijn en Robert ontdekte dat dit veel met onze gedachten, onze overtuigingen samenhangt. Het zijn vaak onbewuste, maar continu aanwezige en steeds terugkerende gedachten, waarmee we meestal al van jongs af aan mee opgegroeid zijn. Eén van de overtuigingen die hij ontdekte die leidt tot gezond oud worden is tip 2: ‘Heb een positieve en optimistische kijk op het leven’

En dat is makkelijker gezegd dan gedaan….

Neem bijvoorbeeld een dag waarop blijkt dat jij je deadline niet gaat halen of een dag waarop jij je planning wel gemaakt hebt, maar je omgeving besloten heeft deze om te gooien en iets anders te gaan doen of een dag waarop je niet lekker bent opgestaan… herkenbaar?

Hoewel het bewezen is dat negatieve gedachten een ongezond effect hebben op ons lichaam is het niet realistisch te denken dat we vanaf nu alleen nog maar blij en positief in het leven zullen staan. Je zult zelfs merken dat het negeren van je negatieve gedachten of gevoelens ook een ongezond effect op je lichaam zullen hebben. Hoe kun je er dan mee omgaan? 295027_401653186543119_557031044_n
Accepteer dat je af en toe negatieve gedachten, gevoelens of emoties hebt en je mag ze best ervaren en (met respect voor je omgeving) uiten. De kunst van de vitaliteit is om zo snel als je kan hierna opnieuw weer te zien, denken en voelen wat er positief is aan zowel deze situatie als de rest van de dag. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag “wat ging wel goed vandaag?” en “Waaraan of voor wie heb ik vandaag een bijdrage geleverd.”  Kijk waar je goed in bent en hoe je jouw kwaliteiten deze dag in kunt zetten.

Zet je talenten gecombineerd met je creativiteit in. Ontdek wat er gebeuren kan en geniet ervan!