Iedere zelfstandig ondernemer kent het wel, het naar buiten treden om kenbaar te maken dat je bestaat.

business_people_highdefinition_picture_3_hd_picture_168043Kortom: netwerken, acquireren, jezelf en je product of dienst bekendheid geven in de markt.
Wanneer we ons als professional willen profileren komen we met netwerken, acquisitie en profilering in aanraking. Kortom contacten opdoen met andere, voor ons nog onbekende mensen.  Ik hoor vaak tijdens coaching en training dat veel mensen hier moeite mee hebben. Ikzelf ook, ontdekte ik, zodra het de naam acquisitie, verkopen of netwerken krijgt. Heeft het dat niet, dan klets ik voluit over mezelf, mijn werk, mijn ervaringen en stel ik belangstellend en zonder moeite vragen aan mijn gesprekspartner. Hoe bijzonder toch, dat als het een ‘betekenis’ krijgt, een ‘andere betekenis’, onze vaardigheden ineens niet meer tot onze beschikking lijken te staan.

Als trainer, coach kan ik je vertellen dat het niet vreemd is. Het is de betekenis die wij eraan geven die voor ons doen, denken en voelen zorgt en logischerwijs is hieraan ook ons gedrag verbonden. Toen ik dit doorhad, besefte ik ook dat ik alles al wist om te kunnen netwerken, verkopen en acquireren en dat het niets anders is dan wat ik al graag doe: me bezig houden met mensen. Onlangs woonde ik weer een middag bij waarin het belang van het Praten Met Mensen (PMM’en) benadrukt werd. Wil je geld verdienen met je bedrijf dan ontkom je hier als zelfstandig ondernemend mens zelden aan!

Simpel gezegd houdt PMM’en (het Praten Met Mensen) het volgende in: – dit doe je op elk moment dat de mogelijkheid zich cheerful_woman_198719voordoet, denk er vooral niet te lang bij na; – zie het bij voorbaat als een proces van een levenslange periode om er zoveel mogelijk mee te kunnen oefenen. Tsja, leuk verwoord, kort gezegd, maar zo simpel voelt het niet en de tegenwerpingen die ik hierop hoorde zijn er veel meer: – wat moet ik dan zeggen; – hoe weet ik of die ander erop zit te wachten; – is wat ik vertel wel voldoende boeiend; – etc. Raar eigenlijk, want wanneer iemand mij op positieve wijze een verhaal verteld kan ik snel geboeid zijn en het appreciëren dat de ander tijd voor mij vrij maakt dit verhaal aan mij te vertellen. Hier hebben we meteen een paar punten te pakken, waarvan ik je kan vertellen dat mensen het waarderen als jij op die manier met mensen gaat praten: – praat op een positieve manier en doe dit vanuit een open mind; – vertel wat je te zeggen hebt op verhalende wijze, zodat het boeiend is voor de ander om naar te luisteren. Mensen luisteren graag mits het op een juiste manier, met een juiste methode verteld wordt en jij je luisteraar hierin mee kunt nemen.

Hoe PMM’en, Praten Met Mensen makkelijk is: Communicatie model Albert Mehrabian
1. ken je eigen verhaal (Kort, duidelijk, helder over wie je bent, wat je doet/hebt en waarom je dit doet/hebt)
2. leer het verhaal van de ander kennen: bereid je voor, stel vragen en verplaats je in de wereld van je gesprekspartner 3. weet dat 93% van je communicatie non-verbaal is, bepaald wordt door je lichaamshouding, je stem en de manier waarop je communiceert
4. spreek vanuit eigen ervaringen en vertel authentiek en realistisch
5. leg verbindingen tussen het verhaal van je gesprekspartner en je eigen dienst/product
6. zorg dat het persoonlijk is, dat wat je vertelt vanuit je hart komt Volgende week vertel ik hoe ik mijn eigen verhaal heb opgezet en leer ik jou hoe je op gemakkelijke wijze jouw eigen verhaal leert kennen hiermee kunt netwerken vanuit jezelf, vanuit je hart, je kern.