Vorige week vertelde ik je over de kracht van PMM’en, het Praten Met Mensen voor meer groei, omzet en nieuwe klanten in jouw bedrijf. We action_woman_201898sloten af met het persoonlijk verhaal, het praten, netwerken vanuit jezelf, je hart, je kern.

De vakantieperiode is weer voorbij en we willen ons als zzp’er en als vakprofessional weer laten zien en horen. Laten weten dat we opgeladen zijn en dat er weer van onze diensten gebruik gemaakt kan worden, dus ACTIE!

Wanneer we ons als professional willen profileren kunnen we dat vanuit onze functie, ‘rol’ doen. We kunnen dan spreken en aanbieden vanuit het bedrijf. We kunnen onszelf voorstellen op basis van de producten, diensten, kennis en prestaties van het bedrijf waar we werken. Hoewel dit zeker belangrijk is, blijkt dit vaak niet de doorslaggevende factor van zakendoen te zijn. Het is de ‘gunfactor’ die meespeelt en die kan alleen ingezet worden door je klant als jij jezelf laat zien, iets van jouw kern in het gesprek naar voren brengt. Jouw kern zo naar voren brengt dat je klant zich kan herkennen, zich ermee kan verbinden, er oplossingen voor zichzelf in kan zien.

Ik hoor vaak tijdens coaching en training dat veel mensen hier moeite mee hebben. Ikzelf ook, ontdekte ik, zodra ik aan de slag ging voor mijn bedrijf om nieuwe opdrachten binnen te halen, voelde het anders dan wanneer ik mensen mijn hulp aanbood. In praktijk blijkt voor mij beide hetzelfde uit te pakken. Ik werk bij het binnenhalen van een opdracht niet anders of minder hard dan wanneer ik mijn hulp aanbied. In beide gevallen bereid ik me voor, voer ik de opdracht uit, doe ik de nazorg en volgt er een factuur.

Ook hier ontdekte ik weer hoe bijzonder het weer is, dat als het een ‘betekenis’ krijgt, een ‘andere betekenis’, onze vaardigheden ineens niet meer tot onze beschikking lijken te staan. Nogmaals, als trainer, coach kan ik je vertellen dat het niet vreemd is. Het is de betekenis die wij eraan geven die voor ons doen, denken en voelen zorgt en logischerwijs is hieraan ook ons gedrag verbonden. Logisch dus dat we een andere woordenschat tot onze beschikking hebben als we denken dat we ‘iets anders’ moeten doen en ons hierbij anders voelen, anders doen.

Toen ik dit doorhad, besefte ik ook dat ik alles al wist om te kunnen netwerken, maar dat ik er meer vertrouwen in moest krijgen dit in ‘netwerk situaties’ te doen. Ik ging me hier op voorbereiden door het eerst uit te schrijven. Herken je bovenstaande? Wil je ook makkelijker op mensen af kunnen stappen als professional en je verhaal paraat hebben? Start dan met de kern van de boodschap, met wie heeft je gesprekspartner van doen, wie ben jij.

Schrijf je kernboodschap die bestaat uit: 535099_385799858128452_138274038_n
– wie ben ik
– wat doe ik / wat heb ik
– waarom doe ik dit / heb ik dit
Zet je tijdklok en neem op hoe lang het duurt als je het hardop zegt. Het mag niet te lang zijn, want er komt nog wat bij en het totaal mag niet boven de 60 seconden uitkomen.

Het hielp mij enorm om deze kern helder te hebben, uit mijn hoofd geleerd te hebben en ook nog eens met vriendinnen en collega’s geoefend te hebben.
Aan deze kernboodschap voeg je een persoonlijke ervaring van wat je doet / hebt toe. Zorg dat je er een aantal hebt, zodat je die ervaring kunt kiezen die het best aansluit bij de belevingswereld van degene waarmee je straks in gesprek bent:                        
– persoonlijke ervaring die aansluit bij klant A
– persoonlijke ervaring die aansluit bij klant B
– persoonlijke ervaring die aansluit bij klant C
Maak dit verhaal zo persoonlijk dat jij het vanuit jouw hart kunt vertellen en dat het authentiek en realistisch overkomt.
Met deze persoonlijke ervaring maak je voor je gesprekspartner duidelijk wat je voor hem/haar kunt betekenen. Wat jouw dienst, product of deskundigheid voor de ander oplevert.

206023_407336759308095_369514927_nNaast je persoonlijke introductie die je kunt voorbereiden kun je ook je gesprek voorbereiden als je weet wie je gaat ontmoeten. Doe wat voorbereidend werk en zoek hem/haar eens op via google of Linked In. Wanneer je mensen onverwacht ontmoet en spreekt kun je eerst vragen stellen om met jouw elevator pitch beter aan te kunnen sluiten op de belevingswereld van de ander (zie hiervoor ook mijn eerdere blog over PMM’en, Praten Met Mensen)

 

zie ook blog: vitaler netwerken…..