In het verleden heb ik regelmatig een boekrecensie geschreven en ik vond dat leuk om te doen.
Onlangs vroeg iemand mij specifiek naar onderstaande boekrecensie en attendeerde mij erop dat er wellicht meer mensen zijn die ik hiermee blij kan maken.

Bij deze… 🙂

Boekrecensie   ‘Mood Maker’, John Hokkeling en Laura de la Mar

9789024401932-140x215

Gastvrijheid en gastheerschap, daar gaat dit boek over en dan met name over hoe je dit kunt ontwikkelen binnen jouw organisatie en wat het resultaat hiervan je op kan leveren.  Het boek Mood Makers gaat over het ontwikkelen van gastvrije organisaties. Mood Makers in de zin van sfeer makers. Menselijke sfeermakers die in een organisatie sfeer bepalen door een gastvrije, dienstverlenende instelling en houding. Het boek vertelt wat het effect hiervan kan zijn voor een organisatie, voor hun klanten, omzet, werknemers en toekomstig potentieel.

De auteurs John Hokkeling en Laura de la Mar zijn van mening dat bij elk veranderingsproces in een organisatie de gastvrijheid onder de loep genomen mag worden en dat het verbeteren van gastvrijheid in een organisatie tot een positief veranderingsproces leidt.

Mijn eerste indruk van het boek nodigt mij al uit tot het lezen ervan. Het is niet alleen de titel die me aantrekt, maar ook het doorbladeren van het boek stemt mij direct gunstig. Ik zie een aangenaam lettertype afgewisseld met verschillende modellen en het boek is onderverdeeld in 3 delen met verschillende hoofdstukken. Ik zie afwisseling in voorbeelden, kleur, tekstblokken, anekdotes, toepassingstips en verschillende modellen. Ja, dit boek roept bij mij een praktische indruk op.

Samenvatting
“Gastvrijheid is zowel een zaak van het hart, als een zaak van het huis; als het hart open staat voor de ander, zal de voordeur van het huis vanzelf open gaan” – anoniem
Wat duidelijk wordt weergegeven is dat gastvrijheid niet door je eigen normen wordt bepaald, maar door die van de gast. De gast bepaalt of hij/zij iets wel of niet als gastvrij ervaart. Dit vraagt een andere kijk dan alleen die van jezelf. Een Mood Maker heeft deze flexibiliteit en is een ambassadeur van gastvrijheid en sfeer en is een inspiratiebron, gangmaker en uitstekende gastheer /-vrouw voor de mensen rondom hem/haar. Eén Mood Maker in een organisatie kan al tot verandering leiden en het thema gastvrijheid tot op de agenda van het allerhoogste niveau inspireren. Belangrijk hierbij is dat de organisatie open staat voor ontwikkeling en verandering en men bewust is van de fase waarin een organisatie zich bevindt, zodat gastvrijheid op een duurzame wijze ontwikkeld kan worden. De schrijvers spreken over: vervreemdingsfase (geen aandacht voor gast en gastvrijheid), pioniersfase (lokaal, kleinschalig initiatief), verbindingsfase (enkele pioniers vinden elkaar en schalen op), structureringsfase (planmatig werken binnen een deel van de organisatie) en groeifase (gastvrijheid is integrale kernwaarde en geborgd in zowel bedrijfscultuur als managementsysteem). Op basis van de fase wordt de juiste interventie gekozen. De fasen worden behandeld in de Mood-Maker-ontwikkelspiraal, een cyclische ontwikkeling met interventies onderweg die het proces en de ontwikkeling ondersteunen en waarbij zowel oog is voor het verleden als het heden als de toekomst.

Beschrijving van een Mood Maker:
– sfeer maken;
– gastvrijheid inzetten, ontwikkelen, verbeteren en waarborgen
– inspirator;
– weet mensen in beweging te krijgen;
– onbaatzuchtige instelling;
– passen het principe van ‘wederkerigheid’ consequent toe: wat je geeft, krijg je terug;
– pro actief;
– ervaren plezier en passie in hun werk;
– laden zichzelf emotioneel op door aandacht en energie aan de gast te geven;
– staan positief in het leven;
– halen door het plezier wat ze beleven aan hun gastvrije instelling en wederkerigheid meer voldoening en zelfwaardering uit hun werk;

Conclusie: Het boek geeft weer wat het beoogt en is een aanrader voor iedereen die direct aan de slag wil om vanuit zichzelf binnen de organisatie gastvrijheid te introduceren met als doel een betere sfeer, een welkom voelen voor gasten en klanten met een stabielere organisatie als resultaat. Het boek is veelzijdig, praktisch, toepasbaar in elke organisatie en goed bruikbaar als naslagwerk.

Het boek is inderdaad
zoals ik dacht: praktisch en direct toepasbaar binnen elke organisatie, ongeacht de grootte van de organisatie of de functie die je daar bekleedt.
Er zijn 3 delen:
1. Inleiding tot gastvrijheid, wat verstaan we eronder? caffe latte met hart bovenop
2. De basis van gastvrijheid
3. Gastvrijheid ontwikkelen
Elk deel is onderverdeeld in hoofdstukken en heeft een opbouw met ‘wat’ bedoeld wordt en wat voor jou het verschil kan maken wanneer je het toe gaat passen en hoe je dit vervolgens kunt doen. De definities staan duidelijk en in apart kader vermeld en elk hoofdstuk sluit af met de inzichten van dat hoofdstuk. De sketches van situaties, ervaringen en voorbeelden geven een nog duidelijker beeld bij wat de auteurs ons duidelijk willen maken.
Het boek is een samenvatting van een enorme verzameling van verschillende modellen, ervaringen, toepassingen en onderzoeksresultaten uit verschillende bronnen. Er worden veel namen van andere schrijvers en titels van andere boeken en onderzoeksresultaten gebruikt. Een grote verzameling informatie wat bij mij direct het gevoel van grondigheid, deskundigheid en veel voorwerk oproept.

Een aanrader voor iedereen die direct aan de slag wil om vanuit zichzelf binnen de organisatie gastvrijheid te introduceren.

Eerder schreef ik hier al een stukje over in het blog: Leidt gastvrijheid naar meer vitaliteit, waarin ik ook naar het boek ‘Moodmaker’ verwijs