Kerstkilo’s gecreëerd? vitaal-mindful-etenTeveel gegeten en minder fit nu! Heb jij dat ook gehad in de decembermaand? Dat je net meer eet dan eigenlijk goed voor je is? Dat het zo gezellig is? (en zo ongezellig als je niet meedoet). En dat je voor jezelf bedenkt dat je in januari wel met de kilo’s aan de slag gaat? Het is zover, het is januari, tijd voor de kilo’s, tijd voor meer vitaliteit!

Met een andere manier van eten, kan het vanaf nu anders (ook met de volgende kerst): “Mindful eten” Wat is mindful eten? Mindful eten wil zeggen dat je bewust bent van wat je in je mond stopt en dat je dit met je volle aandacht doet!

Dat je het ziet, proeft, ruikt en in je mond ervaart. Geen snelle happen, geen eten voor de televisie, maar bewust aandacht voor wat je eet, dat is mindful eten. Het belangrijkste ingrediënt als onderdeel van mindful eten is de inzet van al je zintuigen! En wanneer je aandacht hebt voor je eten, zijn je zintuigen dus gericht op wat je eet. Wanneer je in gesprek bent en je aandacht op je eten wilt hebben, zal je dit dus afwisselen in plaats van dooreten terwijl je luistert en dus eigenlijk minder goed of niet in de gaten hebt wat je eet. Aandacht hebben voor wat je eet, zorgt ervoor dat je bewuster bent van wat je eet. Het kan tot gevolg hebben dat je daardoor minder eet. En wat er niet aan komt, hoeft er ook niet af 🙂 De decembermaand is voor velen een maand van veel eten, teveel. In januari staat bij de goede voornemens vaak ‘afvallen’. Een andere manier van eten kan echter al volstaan. Eten is in eerste instantie voeding. Iets waar ons hele lichaam mee aan de slag kan en niet alleen onze mond als smaakhebber. Zodra het uit onze mond is, hebben we vaak al weer behoefte aan nieuwe smaaksensaties. Iets waar we ons niet altijd bewust van zijn. Met bewuster eten en meer genieten van wat je eet, val je wellicht ook al af.

 

5 tips om met meer aandacht te eten, voor meer vitaliteit: 

  1. Eet als je een gevoel van lichte ‘honger’ hebt, niet als je je verveelt, niet lekker voelt of omdat het nu eenmaal zo gezellig is;
  2. Eet met plezier via je zintuigen: kijk, ruik en proef wat je eet. Kijk naar wat je opschept, ruik, kauw voldoende, ervaar de structuur van wat je eet en probeer de smaken te onderscheiden;Eet zittend, met aandacht voor je eten en zonder afleiding van een televisie of andere apparatuur. Maak het sfeervol en verplaats ook heftige gesprekken die je van het eten af kunnen leiden naar een ander moment.
  3. Eet langzaam. Neem pas een volgende hap als je eten in je maag beland is. Proeven, kauwen, ervaren, slikken. Eet rustig, stop jezelf niet in alle snelheid vol. Dit gaat gemakkelijker wanneer je niet te lang wacht met eten, zodra je een gevoel van ‘honger’ krijgt;
  4. Stop met eten als je ‘vol’ begint te raken. Wacht niet tot je het gevoel hebt dat je geen ‘pap’ meer kan zeggen, stop bij een nog net niet voldaan gevoel. Houd er rekening mee dat je hersenen pas na 20 minuten een signaal ontvangen dat er eten binnen gekomen is!

Ik heb zelf de oefening tijdens de mindfulness training gehad met een rozijn, 1 rozijn, waarover ik 10 minuten moest doen om die op te eten. Ken je die? Zo eet ik nu echt niet! Maar het was wel een mooie ervaring om te ontdekken wat bewust, met aandacht eten voor sensaties op kan roepen. Ik zal hem voor je opzoeken en snel via mijn blog met je delen.

Voor nu smakelijk eten en laat je me weten hoe je het ervaart?

Wil je automatisch bericht ontvangen wanneer ik een blog plaats? Abonneer je dan en ontvang automatisch een mailbericht.