Met veel activiteit is een oud jaar afgesloten en een nieuw jaar gestart. Welkom in 2015! Een jaar waarin ik jou veel geluk, rust en vitaliteit toewens!
Een jaar waarin jij je vrij kan bewegen. Stappen kunt zetten die jou dichter bij jezelf brengen. De rust en ruimte kan vinden te doen en laten wat voor jou belangrijk is!

Even weg van alle drukte en al prikkels! Rust, stilte en alleen zijn, ik kan er naar verlangen! 535099_385799858128452_138274038_n
Ja, ik ben graag onder de mensen, maar ik ben het ook graag niet!
Ja, ik houd van muziek, dansen, uitgaan en ontdekken, maar ik zoek dan wel naar gezelligheid, een goede sfeer met zachtere, harmonieuze klanken.
Ja, ik houd van een actief leven, help graag mensen en kan me feilloos afstemmen, maar ik kan moeilijk omgaan met voor mij onnuttige dingen, grote verrassingen en gespannenheid.
Ja, ik houd van kennis, diepgang en ontwikkeling, maar ik weet dat ik zonder grensbewaking moe word, een vol hoofd krijg en vastloop.

Dat wat ik hierboven schrijf is een ontdekkingsreis geweest. Ik had niet van de ene op de andere dag helder waar ik moe van werd, wat me spanning bracht of waar mijn hoofd zo vol van raakte dat ik me nauwelijks nog kon ontspannen. Ik wist niet hoe drukte, prikkels, stress en vermoeidheid een verband met elkaar hadden. Althans, niet hoe dit voor mij een onlosmakelijk verband met elkaar had.
Gaandeweg ontdekte ik hoe mensen overspoeld kunnen raken door ervaringen, indrukken en prikkels. Via persoonlijke ontwikkeling en bewustwording leerde ik hoe het bij mij werkte. Steeds vaker kreeg ik mensen in de praktijk met soortgelijke kwesties die ik herkende uit mijn eigen verleden. Hierop terugkijkend kan ik dat als volgt samenvatten:
– “Ik kan goed observeren en analyseren en heb een scherp oog voor details. Ik kan hier direct op inspelen en anderen mee ondersteunen. Ik bewaak hierbij beter de grens van de ander dan die van mezelf. Later kan ik daar soms veel en lang over nadenken. Ik kan me dan vermoeid voelen of zelfs volledig uit balans raken door mijn eigen gedachten. Pas wanneer er ik ‘het eruit heb gegooid’ (in bijvoorbeeld een gesprek, sport of andere actie) ontstaat er pas weer rust en ruimte voor iets nieuws. Soms heb ik het echter te druk met werk en mijn gezin, waardoor ik het moment niet kan vinden om mijn rust weer te hervinden. Ik voel de spanning toenemen, voel dat ik vol begin te raken, steeds minder ruimte heb voor iets nieuws of iets leuks en begin ook het gevoel te krijgen dat ik het overzicht kwijtraak. Ik voel me steeds meer gespannen en onrustig en steeds minder gelukkig!”

Afhankelijk van jouw mate van gevoeligheid ga je om met gebeurtenissen en de externe prikkels om je heen. Hoe groter, hoger jouw gevoeligheid of sensitiviteit, hoe meer tijd je voor jezelf nodig zal hebben om de opgedane ervaringen en informatie te kunnen verwerken. Dit kan per dag, per week, per jaar en per levensfase verschillen. Pin jezelf niet vast op hoe jij vindt dat het voor jou zou moeten zijn, maar observeer hoe het nu bij je is en wat je nu kan helpen. Rust en ruimte in je wereld buiten en rondom jezelf organiseren creëert rust voor de belevingswereld binnen in je zelf.Om minder moe te worden van wat er allemaal rondom je gebeurt en meer energie over te houden voor jezelf is het belangrijk jouw natuurlijke flow te vinden. Jouw natuurlijke stroming en bijpassende beweging. Maar hoe ontdek je die? Dat is een proces wat tijd kost. Coaching, bewust worden van wat je tegenhoudt en wat je vooruit kan helpen, kortom jezelf ontwikkelen kan je daarbij helpen. Ik heb een combinatie gedaan en ontdekt dat het volgende je ook kan helpen.

Wil jij in 2015 meer rust? Minder piekeren? Meer rekening houden met jezelf en minder met anderen? Start dan met onderstaande stappen en pas deze dagelijks toe!

Stappen voor een stralender, vitaler 2015! 

  1. Neem ruimer de tijd dan je in eerste instantie van plan was. Het vermindert stress door tijdsdruk. En het creëert ruimte voor eventuele 2631346476_a640b1c4b9 (1)onverwachte zaken, die je dan beter kan hanteren.
  2. Geef jezelf tijd en ruimte regelmatig een spotlight op je innerlijke belevingswereld te zetten. Uit waar nodig wat in je leeft, krop het niet op. Plan hier tijd voor.
  3. Ontdek gaandeweg hierdoor jouw persoonlijke behoefte, uit deze. Onderken en accepteer dat deze uniek en anders kan zijn dan bij andere mensen die je kent.
  4. Onderzoek de motivaties, beweegredenen en intenties van zowel je gedachten als je gevoelens en je gedrag, je doen en laten. Voor wie doe je het? Is het echt een taak die persé bij jou hoort? Neem er tijd voor tijdens de gebeurtenis zelf of als dit niet kan op een ander tijdstip op de dag. Eventueel schrijf je het uit.
  5. Creëer balans in denken en doen. Denken doen we al veel, dus vergroot het contact met je lichaam, bijvoorbeeld door te wandelen, yoga of een massage. Plan dit in je agenda.

Ik zelf laat me graag masseren en ben voorstander van wandelen en dan met name in de natuur. Ik ben door het positieve effect ervan gestart met wandelcoaching. Al wandelend maak je letterlijk een beweging. Niet alleen gezond voor je fysieke gestel, maar ook voor je mentale gestel. Door de wandelen komen beide hersenhelften, je denken en je creatie, meer met elkaar in balans. Door de balans kan er makkelijker rust en stilte terugkeren in je hoofd. Door de rustgevende werking van zowel het wandelen als een natuurrrijke omgeving, kan je makkelijker contact maken met je innerlijke belevingswereld en ben je beter in staat te luisteren naar je gevoel.

Tijdens het wandelen kan ik tijd nemen voor mijn innerlijke belevingswereld en eerdere acties reflecteren. Het wordt steeds gemakkelijker hiervoor tijd vrij te maken in mijn agenda en deze tijd voor mij niet in andere afspraken te laten verzanden. Het wandelen en buiten zijn in de natuur geeft me plezier wat voor mij leidt naar rust, ruimte en vrijheid en dat gun ik jou ook!

Als mens ben je een onderdeel van al wat leeft op aarde, van de natuur. De natuur kan als een spiegel fungeren voor ieders persoonlijke, innerlijke ontwikkelingsproces. In de natuur maakt het niet uit wat jouw persoonlijke achtergrond of mate van gevoeligheid is, daar kan je als mens altijd je aansluiting vinden, vanuit de stappen die je zelf zet!
Je kan alleen of met een vriend(in) op pad gaan, maar je kan ook onder begeleiding ontdekken hoe wandelen in de natuur voor jou werkt. Je kan bijvoorbeeld aansluiten in onze maandelijkse groepswandeling ‘Natuurrrijk wandelen’ of een afspraak maken voor een sessie wandelcooaching.

Uit eigen ervaring neem ik daarbij de ruimte voor jouw gevoeligheid/sensitiviteit, voor jouw natuurlijke beweging.

Lees ook mijn eerdere blog: “Gebruik de natuur als middel tegen stress”

Doe hier onze gratis vitaliteitstest en/of kijk op onze agenda voor activiteiten gericht op jouw vitaliteit.

Voor nu wens ik je een plezierige dag en een vitaal 2015!

Vitaal warme groet, Léonne