Loom hartje

Moederdag, een dag van moederwaardering

Zondag is het moederdag. Een dag waarop moeders verwend worden en de waardering geuit wordt voor wat ze allemaal doen (en laten, want veel moeders zetten zichzelf vaak op de 2e plaats of cijferen zich zelfs weg).

Wat is dat toch met moeders en hun liefde en waardering voor ons als kinderen. Ik herken het ook in mijn moeder. De trotse blik, de waardering, de liefde. En natuurlijk ook alle blikken die ik liever niet wil zien. Herken je dat? Dat je trots thuis komt met iets nieuws en de reactie van je moeder anders is dan dat je had gehoopt? Het is met name bij gevoelige moeders, vaak moeders met HSP*, dat zij hierop anders reageren.

Gevoelige moeders

Gevoelige moeders hebben de neiging om wat bij hen binnenkomt op een heel diepe en subtiele manier met hun zintuigen te verwerken. Ze inspecteren, reflecteren, filosoferen en sorteren de informatie die ze waarnemen zorgvuldig. Meestal gebeurt het onbewust en gaat het reflecteren gepaard met piekeren en zorgen maken.
De meer gevoelige moeders zijn zeer intuïtief. Ze ‘weten’ hoe iets komt en hoe iets verloopt, zonder eigenlijk precies te weten hoe ze dat weten. Ze ‘weten het gewoon’. Voor de omgeving is het dan vaak moeilijker hierin mee te gaan, omdat zij dit ‘weten’ niet op een zelfde manier kunnen volgen.

Onzekerheid en twijfels

De reacties vanuit de omgeving kunnen je onzeker maken. Over je zienswijze en je doen en laten. Je zou er door kunnen gaan twijfelen aan jezelf. “Doe ik het eigenlijk wel goed? Ben ik een goede moeder?” Je kan je aangesproken voelen op je gedrag en het als kritiek ervaren. Dit kan een goed bedoeld advies zijn van een andere moeder of je eigen moeder zijn. Maar het kan ook een afkeurende blik van je partner of je kind zijn dat je aan het twijfelen brengt.
Dan is het tijd om de balans opnieuw op te maken. De kracht van waardering voor jezelf te versterken en 535099_385799858128452_138274038_nweer meer evenwicht in jezelf te voelen. De work-life balance te herstellen.

Tips voor de kracht van je moederwaardering:

  • Plan ‘me-time’ in

    Naast moederschap doe je nog meer, heb je ook nog andere rollen en taken. Voor je partner, ouders, vrienden, collega’s, noem maar op. Eén van deze taken is ook jezelf zijn. Heb je een agenda? Plan af en toe een afspraak met jezelf in, ‘me-time’. Blok deze tijd voor jezelf. Ga een boek lezen of je favoriete tijdschrift. Begin met mediteren of sporten. Maak een start met wat al lang op je lijstje staat om te doen, voor jezelf.

  • Ben een goed-is-goed-genoeg moeder

    Zet je perfect-knop van perfectionisme uit. Van wie moet dat allemaal? Heb je je wel eens afgevraagd wat er gebeurt als je het niet doet?  Je hoeft niet voor 120% te gaan, misschien is 95% ook al goed genoeg. Zet de knop van perfectionisme uit en ontdek hoeveel tijd en energie het je op kan leveren als je het met minder doet.

  • Stop met rennen

    Als moeder ren je vaak van het een naar het ander. Je hele dag is aaneengeregen met afspraken. Je bent gehaast, gestrest en je merkt dat je steeds minder kan hebben. Je loopt op je tenen en het getreuzel van je kind irriteert je en als je andere kind dan ook nog een glas drinken omgooit en je binnen 5 minuten op school moet staan, pffff. Kan je hier ook zonder stress mee omgaan? Ja, dat kan wat je doet met aandacht, mindful. Doe wat je doet met aandacht, mindful. Dit doe je door bewuster te worden. Niet alerter, maar bewuster. Bewuster van wat er in jou en in je omgeving gebeurt en je er niet meteen druk om te maken, maar het mindful te accepteren. Het is wat het is.

  • Zeg je ‘schuldgevoel’ vaarwelvrouw_dochter_blij_balans_body&mind

    Elke moeder wil het beste voor haar kind(eren), het goed doen. Maar wanneer is het goed genoeg? Juist omdat we dat vaak niet precies weten gaan we twijfelen of we het wel goed doen. Die twijfels zorgen voor schuldgevoelens. Zoek uit wat voor jou goed is. Wat vind je belangrijk dat jouw kind(eren) van jou/jullie meekrijgen in het leven. Welke waarden wil je ze bijbrengen. Zoek maar eens uit welke dat zijn en je zal merken dat je je veel minder vaak af gaat vragen of je het wel goed doet. Je weet dan dat je het goed doet, omdat je ze opvoedt vanuit jouw/jullie waarden. En hiermee je kind(eren) een waardevol leven bezorgt.

  • Geef jezelf vaker een schouderklopje

    Je hele dag is gevuld met voornemens en afspraken. Hoe vaak complimenteer jij jezelf dat het lukt? Of vind jij, als moeder, het normaal wat je doet? Geef je jezelf dan ook een schouderklopje dat het je steeds weer lukt? Jezelf positief toespreken en een schouderklopje geven laat je zelfwaardering groeien. Ook voor ons geldt dat we 10 positieve uitspraken nodig hebben tegenover 1 negatieve. Ik beloof je dat wanneer je jezelf vaker met complimentjes beloont de negatieve gedachten veel minder impact op je gaan hebben.

Pas deze tips toe en je zal meer in je eigen kracht komen staan. Je onzekerheid en twijfels zullen afnemen. Je zelfwaardering en je zelfvertrouwen zullen toenemen. Je bent hiermee een voorbeeld voor je kind(eren). Je hele zal hiervan gezin mee kunnen genieten.

 

“Stabiele moederliefde leidt de weg, moederliefde leidt naar een stabiele weg”

 

* HSP, High Sensitive Persoon = Persoon met hoge gevoeligheid voor omgevingsprikkels.
Vorm gegeven naar aanleiding van baanbrekende onderzoeken door psychologe Elaine N. Aaron, die zich hier al sinds 1992 mee bezig houdt.

 

Wil je weten hoe het met jouw work-life balance gesteld is? Doe dan hier onze gratis vitaliteitstest

 

Wil je een persoonlijk gesprek met tips en coaching op maat, neem dan contact met me op via 06-48072005 of het contactformulier

 

 

.