Lang geleden…

Dat schreef ik de vorige keer en ik beloofde jullie nog een artikel over het effect van hormonen. Hieronder lees je meer, gekoppeld aan algemene en persoonlijke ervaringen. Kijk wat je ervan herkent en hoe het voor jou van toepassing is.

“Iedereen kan wel eens een steuntje in de rug gebruiken”, staat in mijn brochure te lezen. Ik kon net na mijn ongeluk alleen maar ervaren dat ik me letterlijk en figuurlijk gepusht voelde. Ik wilde wel een steuntje, maar ervaarde het als een duw in mijn rug. Een pijnlijke scheut tijdens het ongeluk die doortrok tot in mijn been. In de eerste week na het ongeluk heb ik gewerkt alsof er niets aan de hand was. Ja, ik had 2 verschoven nekwervels gehad door het ongeluk, maar die waren terug gezet, dus niets meer aan de hand, toch…?

Wat ik toen niet wist is dat ik onder invloed was van hormonen (altijd weer die hormonen). Door de enorme schrik waren er verschillende processen in mijn lichaam op gang gekomen:
– de alarmbel ging af in de amygdala
– het sympathisch zenuwstelsel reageerde met de actie van een grove adrenalinespuit in het bloed.

Effect:

hersen zenuwcel verbindingen vernieuwen of veranderen

  1.  alle glucosereserves verzamelen zich, extra brandstof paraat voor snelheid in spieren
  2.  de verdeling van het bloed veranderde, vitale delen eerst
  3.  hartslag, bloeddruk en ademhaling nemen toe
  4.  alle lichaamscellen eisen energie op, er is immers een noodsituatie aangekondigd

 

Grote hoeveelheden stresshormonen werden in mijn lichaam gepompt en ik was in een overlevingsstand gekomen. In eerste instantie in shock en stilstand, maar wel scherp en correct handelend kwam ik veilig thuis. Erna kwamen pas de emoties. Ik was geschrokken, maar het leek allemaal reuze mee te vallen. Ja er zat een deuk in mijn auto, maar dat was op te lossen. Ik had maandag toevallig al een afspraak bij een fysiotherapeut staan en ik ging verder alsof er niets aan de hand was. Ik voelde eigenlijk niets en had bergen energie.

Dat ik zoveel energie had, was geen wonder, zo bleek, want ik had 3 stresshormonen door mijn lichaam gieren:
Adrenaline: een neurotransmitter en hormoon dat de bijnieren aanmaakt en letterlijk mijn bloed sneller laat stromen! Ook zorgt het ervoor dat mijn zenuwstelsel “sneller’ reageert
Noradrenaline: een andere neurotransmitter en hormoon dat aangemaakt wordt door de bijnieren, maar vermindert juist de toevoer naar organen, remt de spijsvertering en stuwt het bloed naar de hersenen en voegt ook nog wat aan mijn zenuwstelsel toe, zodat deze in een supermodus gaat. Alles van mijn zenuwsysteem staat aan en draait op volle toeren!
Cortisol: de aanwezigheid van deze 2 hierboven genoemde hormonen zorgen ervoor dat mijn lichaam cortisol aanmaakt. Dit hormoon moet de effecten van de 2 stresshormonen opvangen en mijn lichaam weer terugbrengen naar balans. Het heeft eiwitten nodig uit mijn spieren om dat te kunnen doen. Het draait tijdelijk de thermostaat van mijn immuunsysteem omlaag, vertraagd mijn spijsvertering nog meer en laat ook mee mijn bloedsuikerspiegel stijgen!
En dat allemaal door een autobestuurder die vergat te remmen in de file en achterop mijn auto botste…..

Door deze energie in mijn lichaam van de eerste 2 hormonen voelde ik de schrik, de pijn en de bijkomende vermoeidheid in eerste instantie niet. Na een week kwamen echter de klachten op gang en was mijn zenuwstelsel zo overprikkeld geraakt dat ik een aantal dagen in het donker op mijn slaapkamer heb doorgebracht om alles weer tot rust te krijgen.mad_woman_on_fire_198032

De stress van een auto-ongeluk, 2 verschoven nekwervels met de bijkomende whiplash klachten, vroeg om meer rust en herstel dan ik in eerste instantie dacht. Ik was zo ontzettend boos! Maar ik kon niet anders dan me overgeven aan wat mijn lichaam van me vroeg: rust nemen!

Een auto ongeluk lijkt logischer om van tot rust te komen dan onze waan van de dag, toch? Maar wat ik gemerkt heb is dat het niet uitmaakt waar de stress vandaan komt. Ons lichaam reageert hetzelfde, want  stress is stress, ongeacht waarvan!

Herken je onderstaande?

– gehaast en gejaagd de dag door?
– het gevoel dat je geleefd wordt?
– stress als de batterij van je telefoon bijna leeg is?
Allemaal momenten, iedere dag weer, die je lichaam uit balans kunnen brengen door de stresshormonen die hierdoor vrijkomen!

Heb jij voldoende balans en rustmomenten in je leven, waardoor stresshormonen de tijd krijgen om je lichaam te verlaten? Of draai jij steeds op volle toeren? Sta je steeds ‘aan’? En word je al onrustig bij het idee alleen al om rustig aan te doen?

Fysieke klachten door stresshormonen:
– je lichaam is steeds bezig met energiebehoefte en wil steeds meer energie. Door actie, bezig zijn, nu!
– de vrijgekomen energie vraagt om insuline aanmaak om bloedsuikerwaarden stabiel te houden
– anderzijds moet het steeds de impact van deze hormonen corrigeren. Dat kost energie, een cirkel ontstaat! (herken je de drang naar energie of suiker hierin?)
– het heeft geen tijd en aandacht voor de zorg van de cellen.
– je slaapritme raakt verstoord
– doordat je zenuwsysteem op scherp staat, komen zintuigelijke prikkels ‘harder’ binnen
– je huid verslechtert, je spijsvertering loopt niet lekker door, je immuunsysteem verzwakt en je raakt vermoeid en hebt minder weerstand
– de cortisol snoept de eiwitten van je spieren op en bevordert de groei van vetcellen (welke zichtbaar wordt in de typische zwembandbuik, ook dat nog!)

Psychische klachten door stresshormonen:
– een onrustig, opgejaagd gevoel
– een kort lontje hebben en sneller uitvallen
– concentratieverstoring en slecht of niet op woorden kunnen komen
– letterlijk en figuurlijk overprikkeld, waardoor informatie niet of langzamer verwerkt wordt
– depressieve gevoelens, neerslachtigheid
– vermoeidheid tot een burn-out toe

Stress die aanhoudt is ongezond voor ons lichaam!
Daarom is het belangrijk dat ieder van ons aandacht heeft voor zijn/haar gezondheid en
1. je niet laat overspoelen door stress
2. actief leert omgaan met de stress die we vandaag de dag meemaken.

Ik vond het niet leuk (opnieuw) geconfronteerd te worden met de effecten van hormonen. Nu, achteraf bekeken heeft het me weer veel gebracht en heb ik mezelf weer uitgedaagd om op een effectieve manier weer goed in mijn vel aanwezig te kunnen zijn. En ja, ik heb nu meer rustmomenten dan ervoor, maar wie me onlangs nog gesproken heeft, kan het misschien moeilijk geloven. De momenten zijn in mijn dagelijks leven verwerkt en misschien past het ook voor mij wel om te zeggen dat ik ‘er beter uitgekomen ben’. Zoals jullie gewend zijn, deel ik mijn tips en tricks graag.
Op mijn vernieuwde website zal ik daarom met ontspanningstechnieken komen die makkelijk en voor iedereen dagelijks toe te passen zijn. Een eenvoudige manier die de afbraak van stresshormonen bevordert!

Directeur Leonne MeijsVoor nu wens ik je balans in doen, denken en voelen!
Ik ben blij dat ik weer met een vitale groet af kan sluiten, Léonne Meijs